به گزارش روابط عمومی سازمان تات؛ جعفری، افزود: ما در یک سازمان، زمانی موفق خواهیم بود که روابط عمومی با بهکارگیری روشهای مناسب، بتواند اعتماد و ارتباطات مؤثری ایجاد کند که یکی از راهکارهای مؤثر برای اعتمادزایی، استفاده از خبرنامهها و دیگر ابزارهای ارتباطی است.
وی با اشاره به اهمیت سرمایههای فرهنگی و اجتماعی در توسعه جامعه، اظهار کرد: داشتن ثروت، امکانات و حتی منابع طبیعی برای توسعه کافی نیست و حلقه مفقوده این توسعه، سرمایه اجتماعی است که شامل سه مولفه اعتماد، مسئولیت پذیری و حس مشارکتجویی است که میتواند به بهبود وضعیت اجتماعی کمک کند.
این کارشناس حوزه رسانه تاکید کرد: برای رسیدن به توسعه پایدار، ما باید به این مولفهها توجه کنیم و آنها را جدی بگیریم تا جامعهای مسئول و مشارکتجو داشته باشیم.
وی با تأکید بر اهمیت بررسی و ساماندهی دستاوردهای پژوهشی در حوزه اطلاع رسانی سازمان تات بیان کرد: اخبار توسعه بهعنوان محتوایی مهم و هدفمند باید با گزارشهای تحلیلی گره بخورد و تنها به اخباری کوتاه و خشک محدود نشود. اخبار توسعه باید بهعنوان گزارشی جامع و کامل در نظر گرفته شود.
این مدرس دانشگاه به تنوع ژانرهای روزنامهنگاری اشاره کرد و گفت: خبر، گزارش، مصاحبه، یادداشت و مقاله از جمله ژانرهایی هستند که در این حوزه باید مورد توجه قرار گیرند. گزارش بهعنوان شکل تکاملیافته خبر، باید با دقت و خلاقیت نوشته شود."
جعفری ادامه داد: "گزارش، مردمیترین صفحه روزنامه است و میتواند به فضایی برای گفتگو و دیالوگ بین نظرات مختلف تبدیل شود. در نوشتن گزارشها، مهم است که به هر دو طرف موضوع پرداخته شده و نتیجهگیری نهایی بهعهده مخاطب گذاشته شود تا او بتواند به سمت یک فهم مشترک حرکت کند.
وی بر اهمیت ارتقاء گزارشهای خبری به مرحلهای فراتر از خبرهای کوتاه و خشک تأکید کرد و گفت: "لازم است که ما از اخبار معمولی فاصله بگیریم و به سمت تهیه و تنظیم گزارشهای موضوعمحور حرکت کنیم."
این کارشناس حوزه رسانه با اشاره به اهمیت پرداختن به موضوعاتی مانند بیوتکنولوژی، هوش مصنوعی و توسعه پایدار، افزود: "گزارشهای توسعه باید به نیازها و مطالبات عقلایی مردم پاسخ دهند. اگر به نیازها توجه نکنیم، گزارشهای ما هیچ کارکردی نخواهد داشت.
جعفری به اهمیت شفافسازی و تحلیل در ارزیابی فعالیتهای توسعه اشاره کرد و افزود: "گزارشهای توسعه باید بر اساس منابع معتبر و مرجع تهیه شوند تا مؤثر باشند و بر اساس نگرش فرایندی و توسعهای اقدام کنند تا بتوانند مخاطبان را به بهترین شکل اقناع کنند.
وی، با تاکید بر لزوم نگرش انتقادی و آیندهنگری افزود: "در نگارش اخبار و گزارشهای توسعه، باید نگرش انتقادی را حتماً در نظر بگیریم. متأسفانه، برداشت نادرستی در جامعه ما وجود دارد که انتقاد به معنای جستجوی نقطه ضعفهاست، در حالی که انتقاد واقعی یعنی بررسی نقاط قوت و ضعف یک پدیده و تقویت نقاط قوت و پوشش ضعفهاست."
این مدرس دانشگاه ادامه داد: "ما باید بهجای برخورد سلیقه ای، در ارزیابی خود انصاف را رعایت کنیم و به آیندهنگری و ارتقای ظرفیتهای مادی و معنوی جامعه بها دهیم. توسعه به معنای افزایش ظرفیتها و قابلیتهای مرئی و نامرئی جامعه است."
جعفری در بخش پایانی سخنان خود بیان کرد: "ما باید نیازهای عمومی را با ظرفیتها و مقدورات ملی مقایسه کنیم و به عقلایی کردن توقعات در سطح جامعه کمک کنیم. سازمانهای مردمنهاد و مطبوعات میتوانند در این راستا نقش مهمی ایفا کنند و جامعه را با مقدورات و واقعیتهای موجود آشنا سازند."
جهت دریافت لینک کانال ایتای سازمان کلیک کنید